4 manieren om je achterban te bedanken

14-07-2020 | 11:00

Het is bepaald geen makkie voor fondsenwervende organisaties om een achterban op te bouwen die ook een actieve rol speelt in fondsenwerving en het verspreiden van het verhaal van jouw organisatie. Goede doelen die zo'n achterban hebben, mogen daar trots op zijn en doen er goed aan om hun uiterste best te doen om deze te behouden. Met een bedankje voor een donatie of inzet kom je een heel eind. Dat klinkt heel voor de hand liggend, en toch gebeurt het nog te weinig. Het klinkt als iets tijdrovends, maar zo moeilijk hoeft het niet te zijn en de tijd die je eraan kwijt bent is goed besteed. In dit artikel delen we 4 manieren om je donateurs te bedanken.

1. Een shoutout via social media (bijvoorbeeld Twitter of Facebook)
Bedank je donateurs en supporters via een facebook bericht, tweet of instagram shout-out. Ze krijgen hiermee erkenning en daarnaast kan een dergelijke shoutout andere volgers inspireren om ook hun handen uit te mouwen te steken of een donatie te doen en deel uit te maken van de online fondsenwerving.

2. Een video
Een bedankje in een video is misschien wel het meest opvallend, en veel persoonlijker dan dat kan het niet. Als organisatie geef je daarmee ook de indruk dat je tijd steekt in en waarde hecht aan jouw achterban en dat schept vertrouwen. Charity:Water maakte een prachtige serie bedankjes via Youtube.

3. Een persoonlijke e-mail
Het versturen van een e-mail is een snelle en relatief gemakkelijke manier om iemand te bedanken. Je kunt dit automatiseren als je via een online platform een donatie hebt ontvangen, maar natuurlijk beter is om deze e-mail te personaliseren. Een paar kleine tips voor het schrijven van de e-mail:

  • Gebruik een persoonlijke aanhef
  • Noem de reden waarom je bedankt in de e-mail zelf
  • Vertel waarom de steun zo belangrijk is voor jouw organisatie en wat de inzet (donatie of anders) mogelijk heeft gemaakt
  • Vermeld in de e-mail ook wat men nog meer kan doen om te helpen en wijs bijvoorbeeld op een nieuwe compagne of een nieuwsartikel dat gedeeld kan worden (dat laatste brengt je supporters gelijk weer terug naar jouw website!)

4. Een eervolle vermelding op je website
Het kan nooit kwaad om jouw supporters te noemen op je website. Je kunt dit doen op een specifieke manier, door bijvoorbeeld een blogpost te schrijven over iemands inzet (supporter van de maand, bijvoorbeeld), maar je kunt ook een overzicht maken van iedereen die jouw organisatie heeft gesteund. Zorg in dat geval wel dat het niet te onoverzichtelijk wordt.