15 ideeën voor Fundraising events

23-04-2020 | 11:17

Één van de leukste manieren om geld in te zamelen voor het goede doel is door een activiteit te bedenken: een klein fundraising event. Dit kun je als organisatie organiseren, maar ook jouw achterban kan met deze ideeën aan de slag. Zij laten zich dan sponsoren voor jouw goede doel. Maar hoe help je als organisatie jouw achterban aan leuke ideeën? Wij geven je een aantal tips voor de nodige inspiratie!

 

  1. Videogame toernooi

    Meedoen is belangrijker dan winnen. Zeker bij een fondsenwervend videogametoernooi. Een videogametoernooi is een goede manier om een jongere doelgroep aan te trekken. Bij dit fundraising event kunnen deelnemers meedoen aan het toernooi en zich laten sponsoren.

  2. Benefietconcert

    Een concert bijwonen en bijdragen aan een goed doel? Dat klinkt voor veel mensen als muziek in de oren. De opbrengst van de kaartverkoop gaat naar het goede doel. Vraag aan lokale muzikanten of zij voor jouw organisatie willen optreden. Dit is goed voor hun bekendheid en imago van de artiest en zorgt ervoor dat de organisatiekosten worden gedrukt. Vervolgens kun je kaartjes verkopen. Dit kan ook online!

  3. Bake sale

    Wie houdt er nou niet van zelfgemaakt gebak?  Je kunt jouw achterban uitdagen hun eigen baksels te verlopen, of er een fundraising event van maken in de vorm van een bakwedstrijd.

  4. Dans tot je erbij neervalt

    Organiseer een swingende competitie waarbij deelnemers zo lang mogelijk moeten dansen. De laatste persoon die overblijft, wint! Ook in dit geval kunnen deelnemers zich laten sponsoren voor hun deelname.

  5. Filmavond

    Houd een filmavond of filmmarathon in een gymzaal of park. Haal geld op door middel van de ticketverkoop en snacks voor tijdens de film. Tip: kies een film die aansluit bij jouw project of goed doel.

  6. Autowasstraat

    Vroeger verdiende je weleens een zakcentje door de auto’s uit de buurt te wassen. Ditzelfde principe kun je ook groter uitpakken maar dan voor het goede doel: een heuse wasstraat! Verzamel vrijwilligers en zorg voor een locatie zoals een bedrijventerrein of een parkeerplaats. Vrijwilligers kunnen zich laten sponsoren en klanten betalen om hun auto te laten wassen.

  7. Pubquiz

    Niks is gezelliger dan een ouderwetse pubquiz. Haal geld op door middel van kaart- en voedselverkoop. Naast dat je geld kan ophalen tijdens je fundraising event, kun je door vragen over het onderwerp van jouw organisatie zorgen voor bewustwording van bepaalde problemen. Zorg wel voor afwisseling, zorg voor bewustwording maar maak het niet te zwaar. Een pubquiz moet ook leuk blijven.

  8. Historische tour

    Organiseer een tour van een historische locatie. Laat je donateurs geschiedenis opsnuiven en tegelijkertijd iets bijdragen aan betere wereld. Tip: geef een tour in het voorjaar of de zomer wanneer het lekker weer is.

  9. Buurtbarbecue

    Organiseer een buurtbarbecue. Dit kan natuurlijk in de zomer maar ook in winter. Met glühwein, een dikke jas en een vuurkorf is dit een creatieve manier om geld in te zamelen vooreen goed doel

  10. Silent disco

    Bij een silent disco krijgt elke bezoeker een koptelefoon op waar de muziek op wordt gedraaid. Zo kun je lekker dansen en als je je koptelefoon afdoet elkaar ook nog eens verstaan. Verkoop tickets voor de disco om geld op te halen.

  11. Yogales in de natuur

    Laat je mensen tot rust komen met een yogasessie midden in de natuur. Het enige wat je nodig hebt, zijn een paar yogamatten en een mooi stukje natuur.

  12. Alcoholvrij voor een maand / Stoppen met roken

    Organiseer een campagne die goed is voor de gezondheid. Dat kan goed in combinatie met een inzamelingactie. Men kan zich  laten sponsoren voor het niet drinken van alcohol of het stoppen met roken

  13. A dare for charity

    Deelnemers doen voor een bepaald bedrag een grappige of rare uitdaging voor een betaald bedrag. Denk bijvoorbeeld aan het rennen door brandnetels of het likken van lantaarnpaal. Wees creatief!

  14. Fooi avond

    Vraag voor één avond aan een aantal (lokale) restaurants of zij hun klanten bij de rekening willen vragen of zij een donatie willen doen aan het goede doel.

  15. Een kijkje in de keuken

    Nodig het publiek uit voor een kijkje achter de schermen van jouw organisatie. Mensen die een ticket kopen zullen zich extra verbonden voelen met jouw goede doel. Deze vorm van een fundraising event zorgt ook voor extra awareness.

 

Met deze ideeën kun je jouw achterban inspireren om voor jouw organisatie in actie te komen of mee te doen aan jouw fundraising event.