Essentiële menu-items voor jouw fondsenwervingswebsite

16-04-2020 | 09:45

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Naast je vormgeving van de website is het menu erg belangrijk voor die eerste indruk. Is je menu niet duidelijk of ontbreekt er informatie? Grote kans dat potentiele donateurs/actiestarters je pagina verlaten.

 

Voordat we gaan beginnen nog even een disclaimer: je menu items hoeven niet per se dezelfde titels te hebben als in dit artikel worden beschreven. Het is jouw pagina, wees creatief. Zolang je maar alle benodigde informatie geeft en een duidelijke menustructuur hebt.

 

Basis menu-items

Dit zijn de menu-items die niet mogen onderbreken ongeacht van het type fondsenwerving of fundraisingplatform je gebruikt maakt.

 

  • Over ons: In dit menu item laat je weten wie je bent als organisatie, wat je doet en hoe je dat doet.
  • Doel: In dit item vertel je wat het doel is van jouw specifieke campagne. Waar draagt je doelgroep aan bij? Wat gebeurt er met het geld wat er wordt opgehaald. Deze informatie hoeft niet per se een apart item te zijn op de menubalk. Je zou de informatie ook in het item Over ons kunnen zetten en natuurlijk op jouw homepage.
  • Contact: Zorg ervoor de mensen gemakkelijk contact met je kunnen opnemen als ze vragen hebben. Om ervoor te zorgen dat je niet de hele dag telefoontjes en e-mails zit te beantwoorden kun je het volgende menu-item aanmaken.
  • Veel gestelde vragen (FAQ): Probeer je te verdiepen in je doelgroep en bedenk waar zij tegen aan kunnen lopen als ze door je website flow gaan. Verzamel deze vragen op een pagina en beantwoordt ze. Mocht je er tijdens je campagne achter komen dat er meerdere mensen dezelfde vraag hebben dan kun je deze vraag toevoegen aan je FAQ-pagina. Je kunt hier zowel inhoudelijke vragen over jouw doel beantwoorden als vragen over online fondsenwerving of doneren.

 

Crowdfunding

  • Back to basics: Het menu van een crowdfunding platform is het meest eenvoudig van de drie soorten fondsenwerving. Het enige doel is namelijk dat de doelgroep een donatie doet. Als je menu aan de basis menu-items voldoet dan geef je voldoende informatie om een donateur te laten doneren.

 

Kom-in-Actie

In het geval van een Kom-in-Actie platform wil je dat jouw doelgroep een actie aanmaakt. Je kan als actiestarter individueel een actie aan maken of als team.

 

  • Start een actie: Laat je potentiele actiestarters weten hoe zij een actie kunnen starten. Individueel of als team. Een goed voorbeeld hiervan is de Stop Darmkanker stichting uit België.
  • Tips: Help je actiestarters een eindje op weg door hen tips te geven over hoe je veel donaties kunt ontvangen. Bij de platformen van Kentaa worden deze tips automatisch aan de pagina toegevoegd. Zie het voorbeeld bij Stichting Stop Darmkanker.
  • Toolbox: Maak een ‘toolbox’ voor jouw actiestarters vol met tips om hen te helpen met hun actie te promoten. Op een dergelijke pagina kun je ook downloads aanbieden. Zoals standaard sociale media en mailberichten voor verschillende momenten. Meer weten over wat je in die toolbox zou kunnen aanbieden? 

 

Event fundraising

In de huidige tijden van de Coronacrisis zijn er veel evenementen afgelast. Veel evenement zijn verplaatst maar er zijn ook andere manieren om geld in te zamelen. In het geval van Event fundraising wil je dat iemand zich aanmeldt voor het evenement en zich laat sponsoren voor zijn of haar deelname.

 

  • Evenement informatie: Dit item is vanzelfsprekend. Hierin vermeld je wat het evenement inhoudt en wat het doel is van het evenement. Zet op deze pagina ook de algemene informatie over het evenement in zoals de regelgeving, locatie en starttijden.
  • Aanmelden: Je kunt als deelnemer van een evenement meedoen als individueel of als team. Leg uit wat de mogelijkheden zijn als je wilt deelnemen. Voeg ook een aanmeldknop toe.
  • Sponsortips: Laat je deelnemers weten hoe zij zich het beste kunnen laten sponsoren. Een mooi voorbeeld van sponsortips komt van het evenement De nacht van de vluchteling van Stichting Vluchteling
  • Toolbox: Maak een 'toolbox' voor deelnemers met tools en tips om ze te helpen meer donaties op te halen. Hier kun je ook downloads toevoegen.

We hopen dat dit blogartikel je helpt bij het opzetten van een duidelijke, effectieve menustructuur.