576d227c1e0264ada61ac9557f786a416a5dbe49

12 tips voor een succesvolle #GivingTuesday

Volgende week dinsdag, 28 november, is het wereldwijd weer #GivingTuesday! De dag waarop, dankzij de kracht van social media, de nadruk wordt gelegd op geven, waarbij online fondsenwerving een grote rol speelt. Daarom geven je 12 tips en aandachtspunten voor een succesvolle #GivingTuesday voor jouw fondsenwervende organisatie:

  1. Bepaal vooraf je doel
    Zorg dat je van te voren een duidelijk doel voor ogen hebt voor jouw #GivingTuesday campagne. Denk hierbij niet alleen in euro’s maar ook in social media bereik, groei van volgers en het verspreiden van jouw boodschap.

  2. Pas je strategie aan op je doelgroep
    Op wie richt je je campagne? Nieuwe donateurs? Bestaande donateurs? Bedrijven? Zorg dat je van te voren een strategie hebt bedacht voor iedere doelgroep die je wil benaderen.

  3. Maak het exclusief
    Een keuze die je kunt maken is om tijdens #GivingTuesday een zeer beperkte groep te laten fondsenwerven voor jouw goede doel (peer-to-peer). Denk aan jouw top 10 supporters. Door je campagne te concentreren op jouw toppers kun je hen in het zonnetje zetten en hoef je niet met veel verschillende doelgroepen rekening te houden. Daarnaast kun je met een peer-to-peer aanpak zorgen voor een hele persoonlijke campagne.

  4. Kondig de campagne aan in je nieuwsbrief en via social media
    Wil je dat supporters van jouw organisatie zich gaan inzetten of gaan doneren op #GivingTuesday? Dan is het zaak ze van te voren te wijzen op de campagne en hoe jouw organisatie daarop inspeelt. Informeer je achterban via je nieuwsbrief en social media kanalen. Bijvoorbeeld een week van te voren per mail en daarna via social media. Zo kun je een spanningsboog creëren naar de dag!

  5. Vraag je zakelijke partners om je te steunen
    #GivingTuesday is een geschikte dag om zakelijke partners te betrekken. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen of ze de donaties van de dag willen verdubbelen, of 10 cent per donatie willen doneren. Natuurlijk kan het voor hen ook een actie-dag zijn, of zou je hen kunnen vragen om artikelen beschikbaar te stellen in ruil voor donaties. Het is maar net wat jij er als organisatie van maakt!

  6. Kom in contact met nieuwe gevers
    Een dag als deze is uitermate geschikt om in contact te komen met nieuwe gevers die nog niet bekend zijn met je doel. Door aan te sluiten en gebruik te maken van de trend en de veelgebruikte hashtag #GivingTuesday, bereik je nieuwe mensen online. Zij kunnen aanhaken op de campagne. Goed voorbeeld doet goed volgen.

  7. Maak een speciale pagina voor #GivingTuesday
    Maak het eenvoudig voor iedereen om te doneren aan jouw organisatie. Bijvoorbeeld door het maken van een campagnepagina voor #GivingTuesday op jouw platform voor online fondsenwerving. Dat geeft inzicht in de (voorlopige) opbrengsten van de dag en kan andere donateurs inspireren. Op een dergelijke pagina kun je ook tips en niet te vergeten andere manieren waarop supporters jullie organisatie kunnen helpen, plaatsen!

  8. Houd er rekening mee dat veel mensen #GivingTuesday op mobiel beleven
    Zorg dat doneren kan via desktop, maar ook vooral mobiel. #GivingTuesday is een campagne die vooral veel succes geniet op social media, en social media wordt steeds vaker mobiel gebruikt.

  9. Vind jouw ambassadeurs voor #GivingTuesday
    Hoe zorg je dat jouw #GivingTuesday campagne online van de grond komt? Vraag je ambassadeurs of zij de campagne willen steunen en er op Twitter, Facebook en Instagram aandacht aan willen besteden. Denk daarbij aan je bekende ambassadeurs (BN-ers), maar ook social influencers en jouw meest actieve volgers op social media.

  10. Maak #GivingTuesday onderdeel van een bestaande campagne
    Loopt er ten tijde van #GivingTuesday een andere campagne waar jouw aandacht naar uit gaat? Overweeg dan om deze dag te integreren in die campagne, in plaats van iets nieuws te bedenken.

  11. Stel graphics beschikbaar om te delen
    Zorg voor speciaal #GivingTuesday beeldmateriaal dat jouw supporters kunnen delen om jouw campagne kracht bij te zetten. Gebruik het #GivingTuesday logo en natuurlijk je eigen logo.

  12. Vergeet de hashtag niet
    Vergeet vooral niet om bij iedere uiting op social media de hashtag #GivingTuesday te gebruiken ;). Je lift dan mee op de buzz van de internationale campagne!

 

Lees ook:
Influencer marketing in de non-profitsector: hoe, wat, waar?

5 Design tips voor jouw fondsenwervende campagne

#GivingTuesday: informatie & inspiratie

 

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!