393041fda539d43cd5b550b02d89df13b4140220

10 tips: e-mailmarketing voor fondsenwervers

E-mailmarketing is één van de belangrijkste marketingtools van een peer-to-peer-campagne. Voor veel fondsenwervers zal dit geen nieuws zijn. De conversie van e-mail is immers vele malen hoger als dat van andere marketingcommunicatiemiddelen. Vaak valt er op het gebied van e-mailmarketing echter nog veel winst te behalen. Bijvoorbeeld door relevanter te communiceren, betere momenten te kiezen en resultaten te analyseren. Kentaa helpt je graag! In deze blog geven wij je maar liefst 10 tips om jouw e-mailmarketing rondom je peer-to-peer campagne te optimaliseren.

1. Communiceer consistent
Consistent communiceren versterkt je merk en zorgt voor herkenning. Het maakt dat jouw lezers beter in staat worden de content te verwerken, omdat ze weten wat ze kunnen verwachten. Ofwel: door eenheid in je mails te creëren komt jouw boodschap beter over! Consistentie kan ‘m bijvoorbeeld zitten in de vormgeving, het taalgebruik en de momenten van communiceren. 

2. Creëer persoonlijke content
We worden tegenwoordig overladen met e-mails. Hoe zorg je dat jouw mail wel gelezen wordt? Eén manier is door je e-mailmarketing te personaliseren. Diverse online e-mailsoftware (wij gebruiken zelf Sendgrid) maken dat eenvoudig mogelijk. En personalisatie stopt niet bij het noemen van een naam! Creëer content specifiek gericht op actiestarters, individuele deelnemers of teams en stuur je achterban op-maat-gemaakte e-mails toe.

3. Houd het kort
Een andere manier om de aandacht van je lezers vast te houden is door de boodschap kort te houden. Wil je veel informatie vermelden? Verdeel die informatie dan over meerdere mails! 

4. Storytelling als basis
Iedere fondsenwervingscampagne begint met een goed verhaal. Jouw donateurs en actiestarters zijn de mensen die geloven in dat verhaal. Zorg er daarom voor dat dit verhaal de leidraad blijft gedurende de volledige campagne, ook bij je e-mailmarketing! 

5. Betrek je achterban
Jouw achterban investeert flink wat tijd en toewijding in jouw campagne. Geef ze daarom het gevoel dat ze een fundamenteel onderdeel van het succes zijn. Laat ze bijvoorbeeld zien wat je met het hun opgehaalde geld gaat doen. Het maakt dat ze zich belangrijk gaan voelen en het motiveert hen door te gaan. Daarnaast speelt het in op de groeiende behoefte van de moderne consument aan transparantie over de bestedingen van donaties.

6. Geef een duwtje in de rug
Sommige mensen hebben net even dat duwtje in de rug nodig. Faciliteer ook die mensen! Misschien hebben ze het druk, zijn ze het vergeten, of weten ze niet waar te beginnen. Juist jij kunt, door middel van een simpele e-mail, die stok achter de deur zijn en hen motiveren toch van start te gaan! 

7. Leer & stimuleer
Het is belangrijk dat je mails toegevoegde waarde hebben. Geef lezers daarom het gevoel dat ze iets leren van je mails. Of je nu best practices, statistieken van de campagne of de mogelijkheden van delen via social media uitlicht; elke mail moet het voor je achterban makkelijker maken om actie te ondernemen en succesvol geld op te halen!

8. Thank you, thank you, thank you
Fondsenwerving draait allemaal om andere mensen die iets voor jouw organisatie doen. En daar mag je best blij mee zijn! Wees vooral ook niet zuinig met het bedanken van je achterban voor de moeite, en, nog belangrijker, leef met ze mee. Feliciteer ze met hun eerste opgehaalde euro, trek ze over de streep bij de laatste loodjes en vier het feestje mee als het einddoel bereikt is. 

9. Lang leve automatische e-mails
Raak je lichtelijk in paniek bij het lezen van alle bovenstaande tips? We zien je denken: ‘hoe ga ik in godsnaam ál die e-mails versturen?! Daar heb ik toch geen tijd voor!’ Gelukkig is het mogelijk om automatische e-mails in te stellen. Je zou bijvoorbeeld een automatische e-mail kunnen opstellen die verstuurd wordt wanneer iemand 50% van zijn of haar doelbedrag behaald heeft.

10. Meten = weten 
Ook bij e-mailmarketing geldt dit principe. Meet je resultaten, ontdek de knelpunten en verbeter je toekomstige e-mailcampagnes. Met behulp van e-mailsoftware kun je vaak eenvoudig inzien hoeveel mensen je mail geopend hebben, hoeveel mensen doorgeklikt hebben en wat het bouncepercentage was. Wel zo handig!

 
------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!