1910e6968c566e3730c60daf4db21e6e63636a03

10 onmisbare items voor in jouw actiestarter-toolbox

Als fondsenwervende organisatie ben jij natuurlijk reuze blij met iedereen die voor jouw doel in actie wil komen. Maar je kent ze vast, mensen die zich aanmelden op jouw platform voor online fondsenwerving, maar na een aantal weken naar je organisatie bellen of mailen met de vraag of je ze alsjeblieft wil helpen om hun actie te promoten. Daar kun je natuurlijk best een handje mee helpen, maar je kunt deze vragen ook proberen te voorkomen. Bijvoorbeeld door een goede toolbox te bieden aan jouw actiestarters, vol tips en tricks om een actie te promoten. Kentaa geeft in dit artikel een aanzet, met 10 handige items die niet in jouw actiestarter-toolbox mogen ontbreken!

1. Een uitgebreide beschrijving van het evenement of het doel waar de actiestarter zich voor inzet
Zorg dat iedere actiestarter een helder beeld heeft van het doel waar hij of zij zich voor inzet. Door in de toolbox een uitgebreide beschrijving toe te voegen die voor allerlei doeleinden gebruikt kan worden, heb je altijd een goed uitgangspunt en draagt de actiestarter bij aan het uitdragen van de juiste boodschap.

2. Standaard social media- en e-mailberichten voor verschillende momenten tijdens de actie
Schrijf verschillende berichten die de actiestarter kan gebruiken om te delen via social media of bijvoorbeeld via e-mail. Denk hierbij aan berichten voor bepaalde mijlpalen die worden bereikt, maar ook voor het vragen om donaties. In de socialmediaberichten kun je ook alvast een hashtag claimen, welke actiestarters kunnen gebruiken. Zo kun je ook nog eens gemakkelijk volgen wat er online gezegd wordt.

Let er bij deze standaard berichten op dat je aangeeft dat de actiestarter de berichten kan personaliseren. Dat werkt namelijk het beste.

3. Beeldmateriaal om via social media te delen
Gebruik jij beeldmateriaal bij jouw campagne? Maak dan graphics die jouw actiestarters kunnen delen op social media om aan te geven dat ze voor jou in actie komen. Of die ze bijvoorbeeld als profielfoto of headerafbeelding kunnen instellen. Je kunt hiervoor tools als Photoshop of Canva gebruiken, om afbeeldingen te maken die de juiste afmetingen hebben voor ieder sociaal netwerk.

4. Standaard berichten die de actiestarter naar de (regionale) pers kan sturen
Voorzie actiestarters van berichten die ze kunnen versturen naar de (regionale) pers. Met hierin een stukje achtergrond informatie over je doel of campagne, en de ruimte voor actiestarters om iets over hun eigen acties en motivatie te vertellen.

5. Voorbeeldacties
Voor sommige mensen is het wel duidelijk dat ze jouw organisatie graag willen helpen, maar nog niet hoe ze dat moeten doen. Daarom is het goed om ze te voorzien van een uitgebreide lijst met voorbeelden van acties zodat ze iets kunnen kiezen dat bij hen past.

6. Een poster om zelf te printen
Maak een campagne- of actieposter die de actiestarter zelf kan printen en vervolgens kan ophangen op kantoor, school, in de supermarkt etc. Het Kentaa Expert pakket voor online fondsenwerving bevat een postermodule waarmee iedere actiestarter zijn eigen, unieke poster kan maken op basis van zijn actiepagina.

7. Een sponsorlijst voor de mensen die niet online doneren
Online donaties zijn snel en gemakkelijk te doen, maar soms ontvangt je actiestarter ook wel eens contant geld. Dan is het handig als hij of zij via een lijst kan bijhouden wie wat heeft gegeven, zodat dat later gemakkelijk op de actiepagina kan worden gestort.

8. Een kalender/planning waarop de actiestarter belangrijke communicatiemomenten kan toevoegen
Maak een printbare kalender waarop de actiestarter communicatiemomenten kan markeren. Dan zijn er veel minder ‘gemiste kansen’.

9. Een checklist met belangrijke tips rondom communicatie
Als verlengde op de kalender kun je ook een checklist maken voor de actiestarter die hem of haar helpt om het meeste uit zijn of haar actie te halen. Denk daarbij aan eigen foto’s toevoegen, nieuwsupdates schrijven, social media graphics delen, persberichten versturen, posters ophangen et cetera.

10. Meetbare challenges
In vrijwel alles wat je doet helpt het om doelen te stellen. Dit geldt ook voor actiestarters die fondsen gaan werven voor jouw organisatie. Omdat het voor hen vaak lastig is om reële doelen te stellen (zeker als ze nog nooit eerder zoiets gedaan hebben), kun jij als ervaringsdeskundige meetbare challenges aanreiken. Ga met je actiestarters de uitdaging aan en daag ze uit om bijvoorbeeld 10 donaties van 10 euro in 10 dagen binnen te krijgen!

Deze 10 items zijn een goede basis voor de toolbox waarmee je jouw actiestarters helpt om op een effectieve manier geld in te zamelen voor jouw organisatie. Veel succes!

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!