Case: Verre Naasten

24-10-2016 | 00:00
“Kentaa kan snel schakelen, is transparant en zit bovenop de ontwikkeling. Ze denken echt met je mee!”
 

Verre Naasten stapte begin 2016 over op Kentaa vanuit een andere aanbieder. Hun platform (www.mijnmission.nl) richt zich met name op groepen, namelijk christelijke scholen en kerkelijke groepen. Na slechts 8 maanden staat er al zo’n € 189.000 op de teller. Elze Toornstra, medewerker jeugd en jongeren, vertelt het verhaal van Verre Naasten.


Eén van de doelgroepen van Verre Naasten zijn GKv-scholen in Nederland. Juist vanuit die doelgroep ontstond de vraag naar een online platform. Volgens Elze een logische vraag: “Scholen gaven aan dat er voor hen een drempel was om deel te nemen aan onze acties. Die drempel betrof het ‘gedoe’ dat huidige manieren van collecteren hen opleverde. Stuur maar eens 300 leerlingen de straat op. Het was te arbeidsintensief, met name om het contant opgehaalde geld te verwerken. Daarnaast was het ook nog eens onveilig. Ouders hadden er namelijk ook problemen mee dat hun kinderen met veel geld over straat moesten.”


‘Gedwongen’ switch naar Kentaa
Verre Naasten volgde alle trends en wist dat er genoeg mogelijkheden voor online fondsenwerving waren. Ze besloten aan de slag te gaan. Sinds een jaar werkt Verre Naasten met Kentaa. Daarvoor maakten zij gebruik van een andere aanbieder. Vanwege een overname bij die aanbieder, werd Verre Naasten gedwongen gebruik te gaan maken van het internationale platform van die aanbieder: hét moment om over te stappen. Elze: “We deden wat onderzoek en kwamen tot de conclusie dat we er flink op achteruit zouden gaan, zeker gezien de functionaliteiten. We wilden een ander platform, dat direct goed zou werken en Kentaa was gewoon de beste in de markt.” Kentaa pakte de uitdaging om het oude platform van Verre Naasten soepel over te zetten naar het Kentaa-platform. Elze was erg te spreken over het aansluitproces: “We konden snel schakelen!”

 

"We wilden een ander platform, dat direct goed zou werken en Kentaa was gewoon de beste in de markt."

 

Kentaa-website als paradepaardje voor Verre Naasten
De eindgebruikers van de Kentaa-website van Verre Naasten zijn met name middelbare scholen en kerkelijke groepen. Jong en oud werkt dus met het platform. Voor Elze is het gebruiksgemak van de Kentaa-website dan ook een enorme plus: “Vanuit de achterban wordt er erg positief gereageerd op het platform. Vooral vanwege de gebruiksvriendelijkheid. Mensen kunnen er direct mee aan de slag en hoeven niet technisch onderlegd te zijn. Daarnaast is ook de achterkant voor mij als beheerder goed ingericht. Ik kan makkelijk en snel mijn zaken op orde brengen! Externen zijn ook onder de indruk van alle activiteiten die er op plaatsvinden. Ja, het is wel echt ons paradepaardje.”



Een makkelijk te integreren kant-en-klaar concept 
Maar hoe zorgt Verre Naasten er voor dat haar doelgroep ook daadwerkelijk aan de slag gaat met het platform? Daarvoor heeft Verre Naasten voor scholen een kant-en-klaar concept bedacht: “De ‘Maak-Meer-Marathon. Deze actie maakt een makkelijke integratie van het platform voor scholen mogelijk. Ze kunnen het snel oppakken, in 1 klas, maar ook in meerdere klassen. En het werkt vooral doordat het een soort competitiegevoel opwekt, men heeft namelijk een gezamenlijk doel waarvoor ze geld ophalen. Visueel is het sterk door de statistieken die getoond worden op onze Kentaa-website,” geeft Elze aan.




Snelheid, transparantie en efficiëntie met Kentaa
Voor Elze is Kentaa een snelle, transparantie organisatie: “En jullie werken erg efficiënt. Ik vind ik het fijn dat jullie niet achter de feiten aanlopen. Jullie zitten boven op de ontwikkeling. Zeker in vergelijking met onze ervaring bij het eerdere platform. Daar waren wij vaak degene die aan moesten geven waar de verbeterpunten lagen en waar we kansen of problemen zagen. Bij Kentaa worden wij vaak verrast met nieuwe functionaliteiten waarvan we denken ‘wow, dat is inderdaad handig’. Ja, dat meedenken, dat is fijn.”

  

"Bij Kentaa worden wij vaak verrast met nieuwe functionaliteiten waarvan we denken ‘wow, dat is inderdaad handig’."