Case: Stichting Ferenc

24-10-2016 | 00:00
“Bij Kentaa is er altijd iemand die je te woord kan staan en die wil helpen.”


Kentaa is er voor grote organisaties, maar biedt ook effectieve oplossingen voor kleinere organisaties. Dat bewijst Stichting Ferenc wel. Met behulp van hun crowdfunding website zamelden zij binnen drie maanden al ruim €5.000,- in voor wetenschappelijk onderzoek naar diverse soorten kinderkanker. 

Sinds mei 2016 doet Stichting Ferenc aan crowdfunden met het Kentaa-platform. “Crowdfunden is voor ons een makkelijke manier om geld in te zamelen. Juist de combinatie tussen een online platform en de traditionele manier van doneren blijkt effectief. Zo kiest iedere donateur namelijk zelf welke manier hij of zij het fijnst vindt”, vertelt Marina Vermaas, de moeder van Ferenc en één van de oprichters van de stichting.

Bij het kiezen van een geschikt platform kwam Marina al snel bij Kentaa terecht. De goede uitleg over het platform en de mooie, overzichtelijke pagina hebben haar over de streep getrokken voor Kentaa te kiezen. Marina nam contact op en kwam er al snel achter dat een eigen website op het Kentaa-platform een passende oplossing was voor Stichting Ferenc: “Voor een maatwerk platform zijn wij simpelweg te klein en is ons doelbedrag te laag. Nu hebben we een eigen subwebsite op het Kentaa.com platform. De investering was aanzienlijk lager, zodat al onze opbrengsten naar de stichting konden gaan. Dat vonden wij erg belangrijk.”

“Crowdfunden is voor ons een makkelijke manier om geld in te zamelen. Juist de combinatie tussen een online platform en de traditionele manier van doneren blijkt effectief."


Snel aan de slag met Kentaa
Voor wie het nog niet wist: Kentaa biedt ook oplossingen voor projecten en initiatieven van kleinere organisaties. Zo ook voor Stichting Ferenc. Na aanmelding kon Stichting Ferenc snel aan de slag. Toch snapten de oprichters maar al te goed dat de donaties niet automatisch binnenstromen: “Daar hebben we zelf veel tijd ingestoken door het te delen, bijvoorbeeld via social media maar ook mond-tot-mond. Ook zijn we even goed gaan zitten voor het inrichten van onze website. Het spreekt mensen namelijk meer aan als er leuke foto’s en een goede tekst bij staan.”

Eén project; een ongelofelijk resultaat
De crowdfunding website van Stichting Ferenc is specifiek gericht op één project. Dit project betreft de deelname aan de ScanCoveryTrial. Marina gaat samen met Alice Ooms deze 7.500 kilometer lange, ijskoude route, kris kras door het schitterende ijskristallen landschap van Scandinavië voltooien. Met behulp van het Kentaa.com platform kun je Marina en Alice steunen in hun uitdaging. De sponsoropbrengsten gaan, als vanzelfsprekend, naar Stichting Ferenc.

“Het platform doet duidelijk z’n werk, want er wordt goed gedoneerd”, vertelt Marina. Het resultaat mag er dan ook wezen: met nog 80 dagen te gaan voor de start van de ScanCoveryTrial, is er al bijna €6.000,- euro opgehaald. “Dat is ongelofelijk. Ik ben heel erg tevreden,” aldus Marina.



 

“Het platform doet duidelijk z’n werk, ik ben heel erg tevreden.”


Kentaa gaat een stap verder
Marina ervaart dat het platform van Kentaa een belangrijke basis vormt voor het succes. Het platform werkt volgens haar gemakkelijk en is overzichtelijk. Daarnaast gaat Kentaa een stap verder dan alleen het aanbieden van het platform. Zo vindt Marina het een heel belangrijk pluspunt dat er bij Kentaa altijd iemand is die je te woord kan staan als er wat is of als je iets niet snapt: “Ook al is het platform vrij simpel, het is toch fijn dat er altijd iemand is die je wil helpen.”

Beloon je donateurs
Ook de mogelijkheid om beloningen toe te voegen spreekt Marina aan. Via het Kentaa.com platform kun je namelijk eenvoudig je donateurs bedanken in de vorm van een beloning. Dit doe je door donatieknoppen toe te voegen. Via deze weg trek je mensen of bedrijven sneller over de streep om een donatie te doen. Stichting Ferenc stimuleert bedrijven een donatie te doen door een beloning in de vorm van reclame. Organisaties krijgen bij een donatie van € 500,- een sticker op de trialcar waarmee Marina en Alice de ScanCoveryTrial gaan rijden. Dit is aantrekkelijk voor bedrijven omdat de ScanCoveryTrial veel media-aandacht krijgt (o.a. een televisie-uitzending op RTL 7).