2fe5739da3508ea79b91a4b29fb5d66b6e8536d3

Rode Kruis Prinses Margriet Fonds

“Met ons crowdfunding platform spreken wij nieuwe doelgroepen aan.”

Voor het Rode Kruis Prinses Margriet Fonds ontwikkelden wij het platform www.voorkomderamp.nl. Hier kan iedereen op een laagdrempelige en transparante manier bijdragen aan projecten ter beperking van de gevolgen van natuurrampen. We spraken met Liselotte de Koning (Directeur van het Fonds) en Irene Pouw (Community Manager) over hun ervaring met Kentaa.

Het Rode Kruis Prinses Margriet Fonds zet zich in om de gevolgen van natuurrampen te beperken. Door middel van preventieve en innovatieve projecten kunnen zij mensen in rampgevoelige gebieden beter beschermen en voorbereiden op de gevolgen van een ramp. Om financiële steun te vinden voor deze projecten, wilde het Fonds een nieuwe, jongere doelgroep aanspreken. En dat is precies de reden waarom zij aan de slag gingen met crowdfunding: “Crowdfunding is een innovatieve manier van fondsenwerven, wat goed aansloot bij onze nieuw aan te spreken doelgroep. Het biedt ons de mogelijkheid om op een transparante manier het verloop van projecten te laten zien. Mensen zien direct waar hun geld heen gaat en wat ermee gebeurt door middel van updates,” aldus Liselotte.

Soepele samenwerking met Kentaa
Voor dat het Rode Kruis het Kentaa-platform ging gebruiken, deden ze aan crowdfunding via een ander platform. Na ongeveer een jaar bleek deze niet meer toereikend genoeg voor de organisatie: het Rode Kruis was toe aan een volgende stap. Kentaa bleek een goede match. Over het traject van ontwikkeling tot oplevering is Irene erg tevreden: “De oplevering was steeds zeer tijdig en zelfs vaak vóór de gestelde deadline. Zo hielden we ruimte over om alles te optimaliseren.”

Verder verliep de samenwerking tussen het Rode Kruis en Kentaa volgens Irene en Liselotte erg soepel: “Kentaa is in onze ogen een vriendelijke en klantgerichte organisatie die zeer goed bereikbaar is en meedenkt met klanten. We zouden andere organisaties die op zoek zijn naar een crowdfunding- of kom-in-actieplatform zeker onze goede ervaring met Kentaa meegeven.”

Over het eindresultaat van het platform zijn de dames ook erg te spreken: “Het ziet er mooi, fris en overzichtelijk uit. En het is heel goed responsive, dus op alle devices te gebruiken. Daarnaast werkt het ook prettig. Vanuit de achterkant houd je zelf eenvoudig de regie over het platform”. Ook de achterban van het Rode Kruis is enthousiast: “Iedereen die wij spraken vond het er mooi uitzien. Het zit goed in elkaar en de projecten zijn gemakkelijk te vinden.”

“Kentaa is een vriendelijke en klantgerichte organisatie die zeer goed bereikbaar is en meedenkt met klanten. We zouden andere organisaties zeker onze goede ervaring met Kentaa meegeven.”

 

Voorkom de Ramp-donatieteller


Nieuwe doelgroep door de crowdfunding campagne
De resultaten die het Rode Kruis Prinses Margriet Fonds tot nu toe met het platform behaald heeft, zijn zeer gunstig te noemen. Er zijn al veel mooie projecten gestart (en behaald!). Rampoefeningen op scholen in Indonesië, houtbesparende ovens in Ethiopië en een app die mensenlevens redt in Haïti; allemaal projecten waar het Rode Kruis al succesvol voor heeft gecrowdfund. Het uiteindelijke doel van het platform, een nieuwe doelgroep aanspreken, is in elk geval zeker geslaagd: “We merken dat we veel nieuwe mensen en bezoekers op ons platform krijgen.”

Hoe benadert het Rode Kruis haar doelgroep?
Om al die mooie resultaten te behalen, heeft het Rode Kruis zelf niet stil gezeten. Op diverse manieren zorgen zij er voor dat de beoogde doelgroep ook daadwerkelijk aangesproken wordt en gaat doneren. Zo maken ze slim gebruik van pioniers. Dit zijn veelal bekende Nederlanders, zoals Chris Zegers, André Kuipers en Eric Corton, die allemaal hun eigen achterban aanspreken. 

Pioniers

Daarnaast werken ze met beloningen voor donaties, iets wat met het Kentaa-platform eenvoudig bewerkstelligd kan worden: "Incentives hebben altijd een goed effect. Daarnaast maakt het de projectpagina completer. Er Wordt op ons platform goed gebruik gemaakt van beloningen, variërend van kleine tot grote donaties.

Verder maakt het Rode Kruis gebruik van socialmediakanalen (o.a. een Facebook-campagne), hebben ze stoppers in De Persgroep en Elsevier gehad, stonden ze met advertenties in de Metro en waren ze te gast in het BNR radioprogramma Duurzaam van Harm Edens.

“Er wordt op ons platform goed gebruik gemaakt van de beloningen, variërend van kleine tot grote donaties.”

 

 


Over het Rode Kruis Prinses Margriet Fonds

 
 

Waarom wachten met hulp totdat de ramp plaatsvindt? Dat is de basisgedachte achter het Rode Kruis Prinses Margriet Fonds. Het Fonds wil kwetsbare mensen in kwetsbare gebieden voorbereiden op natuurgeweld. Duurzame en slimme initiatieven helpen de lokale bevolking zich op eigen kracht beter voor te bereiden op de volgende ramp. Doordat ze in actie komen vóórdat een natuurramp plaatsvindt, kunnen ze levens redden en veel schade en leed voorkomen.